Tydzień Ziemi w ZSP w Gierałtowicach

Początek maja w gierałtowickiej podstawówce zdominowały obchody Tygodnia Ziemi. Uczniowie poznawali naszą planetę w sposób niekonwencjonalny, wręcz fascynujący, także coś dla niej zrobili ...

W ramach wydarzenia posadzone zostały drzewa w szkolnym ogrodzie doświadczeń – będą nie tylko ozdobą tego miejsca, ale i drobną cząstką miejscowego ekosystemu. – Dbałość o ekologię, to jeden z ważniejszych tematów Tygodnia Ziemi w naszej szkole – wyjaśnia wicedyrektor ZSP w Gierałtowicach, Alina Rajca, i dodaje – Nie tylko ekologia. W tegorocznych obchodach postawiliśmy na doświadczenia z zakresu nauk przyrodniczych, fizyki, chemii, takie, które w atrakcyjny sposób pozwoliły uczniom zrozumieć procesy zachodzące na naszej planecie. Co ważne, w role naukowców wcielili się uczniowie klas ósmych – przygotowując i demonstrując, pod okiem nauczycieli, młodszym koleżankom i kolegom (z klas 3 – 6) ciekawe eksperymenty.

Jakie? Nie wszystkie można znaleźć w obowiązujących programach nauczania. – Uczniowie mogli m.in. zobaczyć: jak powstają fałdy i wyjaśnić, w jaki sposób mogło powstać najwyższe pasmo górskie, obserwowali zjawisko zwiększenia objętości wody po jej zamarznięciu, w nawiązaniu do naturalnych skutków wietrzenia mrozowego skał, przedstawiono zjawisko transportu wody w liściach kapusty pekińskiej, przeprowadzano obserwacje mikroskopowe organizmów wodnych, niewidocznych gołym okiem. Z kolei w sali fizyko-chemicznej zapoznano uczniów z powstawaniem energii wiatrowej z wykorzystaniem wiatraków. Co to takiego panele słoneczne? Nie jest już tajemnicą nawet dla małych dzieci, ale naoczne podziwianie powstającego prądu wzbudziło niemały zachwyt – Informują nauczycielki gierałtowickiej szkoły zaangażowane w obchody Tygodnia Ziemi –
Chemicy z klas ósmych odkrywali przed uczniami tajniki nauki. Powstawanie chemicznego smoka, kameleona, wulkanu czy lokomotywy, wytwarzanie srebrnej bombki, atramentowe czary-mary, drożdżowa moc, kolorowe serca, duszki czy kryształy soli sprawiły, że buzie dzieci otwierały się szeroko ze zdziwienia.

– Słynne powiedzenie: „Chemia żywi, ubiera, maluje, bawi, buduje, ale i … rujnuje”, zapisane w gazetce, w szkolnej pracowni, nabrało ogromnej mocy – zauważają nauczycielki. Po zakończeniu pokazów, na pamiątkę, każdy uczestnik otrzymał plakietkę „Mały Naukowiec 2022”.

Tydzień Ziemi w Projektach Edukacyjnych

Uczniowie klas siódmych do obchodów Tygodnia Ziemi przygotowywali się już od listopada, zbierając materiały do projektów edukacyjnych realizowanych w grupach. – W sumie powstało ich 18 – informuje wicedyrektor Alina Rajca – Wszystkie zostały zaprezentowane w szkolnej auli, w ramach Tygodnia.

Na efekty warto było czekać … – zaznacza pani wicedyrektor – Wśród tematów znalazły się m.in. takie jak: „Jasne, że świeci …”, „Promieniotwórczy=szkodliwy?”, „Atom atomowi nierówny …”, „Jakie prawa fizyki wykorzystujemy w życiu codziennym?”, „Ile chemii zjadam codziennie?”, „Huk czy hałas”. Na prezentacjach nie zabrakło pokazów doświadczeń, ciekawych rekwizytów, dziwnych odgłosów, filmów, wywiadów. Udało się nawet przeprowadzić ciekawą rozprawę sądową nad chemią w projekcie „Sąd na chemią”.

Jak dowiedzieliśmy się, siódmoklasiści, w ramach jednego z projektów, odwiedzili gminną oczyszczalnię ścieków w Przyszowicach. Wykorzystali zdobyte tam informacje w projekcie „Jak skonstruować prosty filtr oczyszczający wodę?”.

– Dzięki dużej pomysłowości i kreatywności młodych ludzi okazało się, że lekcje chemii czy fizyki mogą być naprawdę ciekawe i warto się interesować szerzej tymi naukami, dbając przy tym o ekologię – podsumowuje wicedyrektorka gierałtowickiego ZSP.

Opr. jm, źródło i foto: ZSP Gierałtowice